W ostatnich miesiącach trzy z czterech istniejących kładek na trasie tramwajowej W-Z, nie były dostępne dla pieszych. Wkrótce ma się to zmienić. Najszybciej otwarta zostanie konstrukcja w pobliżu parku Poniatowskiego.
W przeszłości w ciągu trasy tramwajowej W-Z w Łodzi funkcjonowały cztery kładki: dwie na alei Wyszyńskiego i dwie na alei Mickiewicza. Jedna znajdująca się w pobliżu ulicy Wólczańskiej została lata temu rozebrana, ale z kolei przy ulicy Żeromskiego została wybudowana całkowicie nowa konstrukcja. Miało to miejsce w ramach przebudowy trasy tramwajowej.
Trasa W-Z w Łodzi. Pierwsza kładka dostępna jeszcze wiosną
Aktualnie część przechodzi lub przeszła modernizację. Najszybciej, bo do końca marca otwarta zostanie kładka w pobliżu parku Poniatowskiego, hotelu DoubleTree by Hilton i klubu Wytwórnia. Jej remont rozpoczął się jesienią 2024 roku i miał potrwać do jego końca. Jednak okazało się, że konstrukcja jest w gorszym stanie niż przypuszczano. Prace przeciągnęły się o kolejne miesiące.
Niestety, przy planowaniu nie udało się rozszerzyć prac o instalację wind, które byłyby pomocne dla osób starszych czy rodziców z dziećmi w wózkach.
To podobny przypadek, jak remont wiaduktów na ul. Dąbrowskiego, który zakończył się w 2022 roku. Tam także nie udało się zamontować wind w obrębie krańcówki (inaczej pętla) tramwajowej Dworzec Łódź Dąbrowa, które ułatwiłyby przemieszczanie się pomiędzy częścią miejską i kolejową.
materiały Urzędu Miasta Łodzi | Harmonogram inwestycji dotyczących kładek na trasie W-Z
Dwie kładki na Retkini. Mają być gotowe jesienią W ciągu alei Wyszyńskiego funkcjonowały do niedawna dwie kładki: jedna na wysokości bloku nr 266 a druga w pobliżu ulicy Hubala. To element wybudowanej w połowie lat 70. trasy drogowo-tramwajowej W-Z, łączącej wschodnią i zachodnią część Łodzi.
I choć zmienić swoje oblicze mogły już dekadę temu, to dopiero w ostatnich dwóch, trzech latach udało się doprowadzić do faktycznej realizacji inwestycji. Ze względu na pogarszający się stan techniczny tych konstrukcji, wybudowanych jeszcze w poprzednim ustroju, zapadła decyzja o ich budowie od nowa.
W II połowie stycznia tego roku obydwie kładki zostały zburzone. Jakie będą nowe budowle? Łódzki magistrat tłumaczy, że zostaną wyposażone w pochylnie, dzięki którym osoby o ograniczonej mobilności, rodzice z dziećmi w wózkach czy rowerzyści będą mogli sprawniej przedostać się z jednej strony ulicy na drugą.
Prace budowlane - w przeciwieństwie do robót rozbiórkowych - mają być prowadzone pod ruchem. Oznacza to, że ruch samochodów oraz komunikacji miejskiej po pasie autobusowo-tramwajowym, nie będzie wstrzymywany. W tym przypadku zakończenie robót planowane jest na koniec września 2025 roku.